De Nieuwe Grenzen van de Technologie: Ontwikkelingen in Digitaal Entertainment

De media- en entertainmentindustrie evolueert elk jaar en tijdens de pandemie is de mate van digitalisering sterk toegenomen. In-house entertainment is steeds meeslepender, gepersonaliseerder en on-demand geworden, en is niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Het is de belangrijkste manier geworden om content te consumeren. Bedrijven zijn voortdurend op zoek naar nieuwe manieren om een soepelere gebruikerservaring te bieden en zo de betrokkenheid van gebruikers te vergroten.

Als je niet achter wilt blijven, moet je op de hoogte blijven van de trends in digitale media en entertainment. Hieronder duiken we dieper in op huidige ontwikkelingen in de wereld van digitaal entertainment.

1. Livestreaming: een populaire trend

live-streaming-laptop

Een van de opvallendste opkomende trends is livestreaming, wat naar verwachting in de toekomst centraal zal staan. Livestreaming beïnvloedt het kijkgedrag over de hele wereld.

Vanwege de toename in het aantal mobiele apparaten en internetgebruikers wordt livestreaming via platforms als YouTube en Instagram steeds populairder. Ook socialemediaplatforms blijven niet achter en hebben stuk voor stuk een functie voor livestreaming geïntegreerd.

Livestreams zijn populair bij zowel makers als kijkers. Makers maken gebruik van de interactieve functies van livestreaming om de betrokkenheid van hun fans te vergroten, en kijkers hebben overal realtime toegang. Alles wijst erop dat streamingplatforms in populariteit zullen blijven toenemen.

2. Gamen zonder downloaden met Cloud Gaming

Cloudgaming maakt een einde aan het downloaden en installeren van games op een computer. Videogames zijn toegankelijk met behulp van externe servers in datacenters.

Streamingsdiensten hebben enkel een betrouwbare internetverbinding nodig om spelinformatie naar een app of browser te sturen die op het ontvangende apparaat is geïnstalleerd. Het spel wordt gerenderd en gespeeld op de externe server, maar je ziet alles lokaal op je apparaat.

De populariteit van cloudgaming neemt toe omdat gebruikers hoogwaardige grafische games kunnen streamen zonder te hoeven investeren in dure hardware.

3. Cryptocurrency als nieuwe betalingsmiddel

crypto-bitcoin

Crypto is misschien niet het eerste wat in je opkomt bij digitaal entertainment, maar toch is het een opkomende trend in de industrie. Veel platforms werken uitsluitend met cryptocurrency’s en digitale makers laten zich uitbetalen in crypto. Digitale kunsten die betaald worden met digitaal geld; er is geen duidelijker teken van digitalisering dan dit. Cryptocurrency’s worden misschien nog niet wereldwijd gebruikt, maar evolueren wel snel.

4. Digitale wereld versmelten met de echte wereld

Zoals eerder gezegd consumeren we steeds meer nieuws, sociale media, films en content digitaal en dus via schermen. Virtual reality (VR) en augmented reality (AR) zijn twee technologieën die de manier waarop we schermen gebruiken veranderen en nieuwe, spannende interactieve ervaringen creëren.

Virtual reality gebruikt een headset om je in een computergegenereerde wereld te plaatsen die je kunt verkennen. Augmented reality daarentegen is een beetje anders; in plaats van je mee te nemen naar een virtuele wereld, neemt AR digitale beelden en legt die op de echte wereld om je heen met behulp van een helder vizier of een smartphone.

5. Meer veiligheid met Blockchain-technologie

Blockchaintechnologie zorgt voor authenticiteit en eigendom van content. Het kan worden ingezet voor contentbeheer en is daarmee een baanbrekende trend in de entertainmentwereld. Deze technologie helpt intellectuele-eigendomsrechten te beschermen en zo plagiaat tegen te gaan.

Blockchaintechnologie maakt het mogelijk om af te stappen van gecentraliseerde modellen en decentralisatie te omarmen. Hiermee kunnen makers de controle behouden en een eerlijke vergoeding krijgen voor hun werk.