Je bedrijf promoten kan op verschillende manieren. Soms is het een kwestie van een lange adem hebben. Vaak hangt het af van de juiste marketing tools toepassen. Met deze tips kun jij de kans op succes voor je bedrijf vergroten.
1. Investeer in een goede website
Vandaag de dag kun je als bedrijf niet meer zonder een goede website. Ontwerp deze dus voordat je je start als ondernemer of laat dit doen door een professional. Je mogelijke klanten moeten je direct kunnen vinden online nadat je je bedrijf hebt geïntroduceerd. Let er op dat in de teksten op je website de juiste zoekwoorden worden vermeld, zodat de zoekmachines op het internet jouw website snel oppikken.
2. Promoot je bedrijf op beurzen en congressen
Je kunt investeren in leuke gadgets die je laat voorzien van jouw bedrijfsnaam. Je kunt allerlei producten laten personaliseren. Van tassen tot aanstekers en van sleutelhangers tot mokken. Kijk eens bij Lavista relatie geschenken om inspiratie op te doen. Kies een product dat bij je past en waarmee je jouw bedrijf goed onder de aandacht kunt brengen. Dit kan bijvoorbeeld een artikel zijn dat direct gelinkt kan worden aan jouw bedrijf. Heb je een sportschool? Dan kies je voor een bidon met jouw logo.
3. Richt je op de juiste doelgroep
Veel producten en diensten hebben een eigen doelgroep. Het is zaak om je daarop te concentreren. Zo geef je niet onnodig geld uit aan promotie die niets oplevert. Bepaal dus eerst nauwkeurig je doelgroep. Als je dat hebt gedaan onderzoek je hoe je deze doelgroep het beste kunt benaderen. Met advertenties in de krant, via online advertenties, via evenementen of via sociale media. Of een combinatie daarvan. Op die manier kun je het budget dat je beschikbaar hebt voor promotie zo efficiënt mogelijk besteden.
4. Sponsoring van evenementen
Als je je richt op de lokale of regionale markt dan is het wellicht een optie om een evenement te sponsoren of een lokale vereniging. Dit kan bijvoorbeeld het voetbalteam zijn of het jaarlijkse zomerfeest op het marktplein. Hier kun je dan jouw bedrijfsnaam goed onder het voetlicht brengen. Bedenk wel dat aan sponsoring de nodige verplichtingen zitten. Als je shirtsponsor wordt van een sportteam dan is het wel de bedoeling dat je deze sponsoring minstens een seizoen volhoudt. Maak dus een goede berekening van de kosten die hiermee gemoeid zijn.
5. Houd goede contacten warm
Als je goede en waardevolle zakelijke contacten hebt opgedaan is het zaak om hen betrokken te houden bij je bedrijf. Dit kan door middel van leuke attenties. Die hoeven niet per se heel kostbaar te zijn. Het laten bedrukken van een paraplu, tas of luxe aansteker hoeft niet heel veel te kosten. Deze producten kun je ook gebruiken als je met je bedrijf op een beurs staat. Een bezoeker aan je stand kun je een cadeautje geven, of je geeft iets weg als iemand een offerte aanvraagt of misschien wel direct een bestelling plaatst.