Drie Online Toepassingen waarbij AI een belangrijke Rol Speelt

De komende jaren neemt artificial intelligence (AI) een steeds belangrijkere plek in de samenleving in. Het gebruik van kunstmatige intelligentie biedt namelijk steeds meer kansen voor bedrijven in verschillende segmenten. Inmiddels kun je bij de politie eerst met Wout praten en heeft PostNL Daan ingeschakeld om consumenten verder te helpen. Het gebruik van deze online robots moet leiden tot minder vragen aan personeel, zodat de werkdruk verminderd wordt. Er zijn dan ook heel wat toepassingen waarbij kunstmatige intelligentie al gebruikt wordt. De verwachting is dat het gebruik van AI de komende jaren nog veel verder zal worden uitgerold.

Het online gebruik van AI (kunstmatige intelligentie)

Er zijn verschillende toepassingen waarbij het gebruik van AI nu al online wordt ingezet. De afgelopen jaren was er veel over kunstmatige intelligentie te doen. Dat terwijl de technologie al in de jaren ’80 werd ontwikkeld. Er werd toen nog weinig mee gedaan. Dat kwam vooral doordat kunstmatige intelligentie veel rekenkracht kost. Toen was die kracht er niet, maar door grote verbeteringen aan de technologieën is die kracht er nu wel. De computers zijn sterk verbeterd en daardoor is het mogelijk die technieken nu wel in te zetten. Bijvoorbeeld om producten of content aan te bevelen, of om de klantenservice van een bedrijf te ontzorgen. Dat leidt ook tot meer aandacht voor technieken als AI.

Aanbevelingen van producten of content

Ten eerste kan het gebruik van AI ervoor zorgen dat de klantgerichtheid een stuk beter is. Veel grote bedrijven zoals Netflix of Spotify maken tegenwoordig gebruik van AI om meer aanbevelingen te kunnen doen op basis van eerder kijk- of luistergedrag. Vond je bijvoorbeeld het nieuwe album van een bekende popster leuk, dan zal een album van een andere vergelijkbare ster je waarschijnlijk ook goed bevallen. Dergelijke aanbevelingen doen bedrijven steeds vaker.

Spotify doet dit zelfs aan de hand van Discover Weekly. Dit is een playlist die gebaseerd is op de liedjes die de gebruiker heeft geluisterd. Aan de hand van het luistergedrag stelt AI elke week een nieuwe lijst met aanbevolen muziek samen. Hoe actiever de gebruiker op het platform is, des te beter de aanbevelingen aansluiten bij de smaak van de gebruiker. Op die manier proberen de bedrijven klanten langer aan zich te binden en het product vaker te laten gebruiken.

Voorgestelde spellen in het online casino

Op eenzelfde manier zet het online casino aanbevelingen van producten of content aan de hand van AI in. Over het algemeen heeft een online kansspelaanbieder een aanbod van tussen de 50 en 500 spellen. Het is voor spelers bijna onmogelijk om deze spellen zelf allemaal uit te proberen. Daarom zetten meer aanbieders kunstmatige intelligentie in, om op basis van eerder gespeelde spellen een voorselectie te maken van spellen die de gebruiker zullen bevallen. Nieuwe spelers kunnen bijvoorbeeld een paar vragen verwachten over welke spellen ze het liefst spelen. Bijvoorbeeld online gokkasten of het spelen van tafelspellen zoals roulette of blackjack.

Op basis van deze voorkeuren komt kunstmatige intelligentie met een eerste voorstel. Als daar spellen tussen zitten die inderdaad een match blijken, zal de speler vaker dit soort spellen spelen. Aan de hand van deze nieuwe data, worden er weer nieuwe spellen aan de voorgestelde selectie toegevoegd. Op die manier blijft de speler geboeid in het online casino zonder vergunning en kan het casino meer inkomsten verwachten, doordat spelers langer en vaker blijven spelen.

Snellere klantenservice bij bedrijven

Het is voor klanten van bedrijven enorm frustrerend om lang te moeten wachten op een antwoord. Dat terwijl de meeste vragen die gesteld worden, regelmatig terugkomen. Deze vragen zijn vaak al opgenomen in een zogenaamde FAQ of kennisbank: een verzameling van vragen die vaak worden gesteld. Maar aan de hand van kunstmatige intelligentie proberen bedrijven de werkdruk van medewerkers van de klantenservice weg te nemen door steeds meer zaken door de computer af te laten handelen. Daarbij krijgt de klant geen antwoord meer aan de hand van een kennisbank, maar een persoonlijk gegenereerd antwoord. Het is daarbij mogelijk om te chatten met een chatbot. Een bedrijf als Neople heeft daar zelfs 1,5 miljoen euro voor opgehaald.

De chatbot stelt een aantal basisvragen die de klant beantwoordt. Vervolgens zoekt de chatbot aan de hand van zijn kunstmatige intelligentie en datasets naar antwoorden die vaak voorkomen. In de meeste gevallen kan het antwoord door de chatbot worden afgehandeld. In andere gevallen beslist de robot dat het toch noodzakelijk is om de vraag door te zetten naar een medewerker. De medewerker beantwoord dan binnen een bepaalde tijd alsnog. Op die manier kan de werkdruk van de klantenservice worden verlaagd en kunnen klanten sneller een antwoord op hun vraag verwachten.

De verwachting is dat de komende jaren steeds meer bedrijven in zullen zetten op een kunstmatige, maar klantgerichte klantenservice middels AI. Daarmee hopen de bedrijven de tevredenheidsscores van klanten te verhogen.