Beste Tips voor Meer Volgers op Instagram

Instagram is een van de populairste social media platforms ter wereld. Met meer dan een miljard gebruikers geeft Instagram je merk een publiek dat je inhoud kan consumeren en hen kan veranderen in merkbeïnvloeders, ambassadeurs en zelfs klanten. Instagram is een platform dat bol staat van de mogelijkheden.

Laten we nu eens kijken hoe volgers op Instagram vergroot kunnen worden.

1. Markeer belangrijke stories

instagram-social-media-app

Met de highlight-functie van stories kun je je stories organiseren om te vertellen waar je merk over gaat. Dankzij de korte levensduur van een story geven highlights je inhoud een tweede leven en moedigen ze de gebruikers aan om je merk te volgen. Omdat het een soort archief is, kunnen stories worden gecategoriseerd voor gemakkelijker gebruik.

2. Gebruik Instagram Ads

Gezien het feit dat Facebook nu eigenaar is van Instagram, kun je de advertentiemanager van Facebook gebruiken voor Instagram-advertenties. Met deze advertenties kan je inhoud aan een breder publiek worden getoond. Je advertenties worden getoond aan klanten op basis van hun interesses, gedragingen, demografische gegevens, belangrijkste gedragingen, enz. Je zou foto-advertenties, video-advertenties, carrousel-advertenties, story-advertenties, enz. kunnen draaien. Besteed je deze taken liever uit? Marketing bureau Utrecht kan je hierbij helpen.

3. Gebruik trefwoorden om te verschijnen in zoekopdrachten

Om de vindbaarheid te verbeteren, adviseert Instagram het gebruik van geschikte trefwoorden in postbijschriften. Dat komt door een verandering in de manier waarop zoekresultaten worden getoond. Voorheen bevatten de zoekresultaten alleen relevante accounts, hashtags en locaties. De pagina’s met trefwoorden die bedoeld zijn om te browsen worden nu opgenomen in de zoekresultaten.

4. Gebruik relevante hashtags voor je inhoud

Hashtags kunnen je inhoud introduceren bij een gloednieuw publiek. Gebruik branded hashtags (hashtags specifiek voor je merk) of hashtags die relevant zijn voor je doelgroep. Hoe relevanter gebruikers je hashtags vinden, hoe groter de kans dat ze je merk gaan volgen.

5. Steel volgers van je concurrenten

instagram-social-media-app-statistiek

Je kunt volgers stelen van je concurrenten door met hen in gesprek te gaan. Ga in gesprek met klanten door ze te volgen, te liken en commentaar te geven op hun content. Hoe meer je je met hen bezighoudt, hoe groter de kans dat je je merk verder ontwikkelt.

6. Gebruik instagram tools

Tools stellen je in staat om je publiek op te bouwen en te betrekken. Ze kunnen helpen met het plannen van je berichten, je analytics en inzichten geven, en de juiste hashtags bepalen die je voor je berichten kunt gebruiken.

7. Ontwikkel je stijl

Creëer een visuele stijl waarmee je kunt opvallen voor je publiek. Hiermee kun je een unieke stijl voor je merk creëren die gebruikers direct kunnen herkennen. Deze stijl wordt een deel van je merkidentiteit, wat op zijn beurt de merkherinnering stimuleert.

8. Maak gebruik van je Bio

Een verwelkomende en boeiende bio is het eerste wat mensen zien als ze op je Instagram-pagina komen. In zekere zin is het een soort homepage van je merk. De bio geeft mensen een idee over wat je merk inhoudt. De bio moet ook een link bevatten naar je website of de nieuwste content voor een gemakkelijke toegankelijkheid. Je kunt ook relevante hashtags aan je bio toevoegen om de interesse van bezoekers verder te wekken. Met een goede bio kom je een heel eind.

9. Gebruik afbeeldingen en video’s van hoge kwaliteit

Afbeeldingen van de hoogste kwaliteit, die origineel en authentiek zijn, moeten worden gebruikt. Door hiervoor te zorgen kunnen de gebruikers een persoonlijke relatie met de beelden ontwikkelen. Video-inhoud moet leuk, beknopt en informatief zijn om ervoor te zorgen dat gebruikers hun interesse niet verliezen.

10. Plaats je inhoud op het juiste moment

instagram-social-media-app-telefoon

Door dit te doen zorg je voor meer zichtbaarheid van je merk. Volgens onderzoek van sprout social was in het pre-COVID tijdperk de beste tijd om op Instagram te posten op maandag, dinsdag en vrijdag om 11 uur ‘s ochtends en op dinsdag om 14 uur ‘s middags.

11. Promoot je inhoud op andere sociale mediakanalen

Wat is het nut van je sociale media platform als je ze niet allemaal gebruikt? Je kunt je Instagram profiel promoten op andere sociale media platforms. Het promoten van je pagina op offline evenementen zoals printadvertenties en andere evenementen gaat heel ver.

12. Ontwerp een prachtig Instagram raster

Je raster is een kans om je vibe of merk te presenteren aan iemand die je voor het eerst volgt of je profiel bezoekt om je inhoud te bekijken. Het raster creëert de eerste indruk voor bezoekers en geeft je in vogelvlucht een kijkje in de postinggeschiedenis van een gebruiker.

13. Gebruik Geotags voor lokale vindbaarheid

Door je locatie op je inhoud of stories te taggen, kunnen mensen die op die locatie zoeken je inhoud tegenkomen. Het kan helpen je bedrijf lokaal te promoten, bij het relevante publiek.

14. Gebruik Instagram Stories

Met Instagram stories kun je je volgers vergroten en je gebruikersbestand laten groeien. Het kan de authenticiteit van je merk vergroten. Het kan ook de interactiviteit verhogen en je gebruikers een kijkje achter de schermen van je merk geven.

15. Vraag om volgers

Social Media Instagram GIF

Mensen genieten misschien van je inhoud, maar volgen je merk nog niet per se. Wat ze nodig hebben is een klein duwtje in de rug. Dat kan door gebruikers te vragen je te volgen. Die kun je ook verwerken in je bijschriften en in het commentaargedeelte en zo mensen aansporen om je merk te volgen en zich ermee bezig te houden.

16. Blijf op de hoogte van de laatste trends

Je kunt de betrokkenheid en zichtbaarheid vergroten door op de hoogte te blijven van populaire trends. Stem je inhoud en hashtags af op de relevante trends. Zorg er wel voor dat je inhoud op een zinvolle manier wordt gepresenteerd en iets is waarin je publiek geïnteresseerd zou kunnen zijn.

17. Blijf consistent met berichten

Zorg ervoor dat je berichten een consistent schema volgen, en een thema volgen. Je kunt je berichten inplannen om een boeiend thema te creëren en gebruikers een verhaal te vertellen dat je wilt vertellen. Het plannen van berichten zorgt er ook voor dat je van tevoren inhoud kunt bedenken, in plaats van het te overrompelen.

18. Betaal voor gesponsorde berichten en productrecensies

Het is van vitaal belang om influencers te vinden die binnen jouw branche actief zijn. Door hen reclame te laten maken voor jouw inhoud zal deze aan een breder publiek worden blootgesteld. Influencers die meer dan 20.000 volgers hebben, en hun e-mailadressen in hun bio hebben staan, kunnen geïnteresseerd zijn in een samenwerking met jouw merk. Voor unieke producten zou je influencers een exemplaar van het product kunnen sturen om te reviewen en te posten. Je kunt een full service marketingbureau inschakelen voor kundig advies.

19. Maak visueel aantrekkelijke advertenties

Je advertenties op Instagram kunnen alleen succesvol zijn als ze de aandacht van de gebruiker kunnen trekken. Enkele zaken waar je je op kunt richten zijn:

  • Afbeeldingen gebruiken die natuurlijk en eigen zijn aan het platform.
  • Het verminderen van de hoeveelheid tekst in advertenties.
  • Ervoor zorgen dat je bijschriften relevant zijn voor de afbeelding en je publiek.
  • Het gebruik van hashtags om je inhoud aan een groter publiek te tonen.

20. Houd je Instagramvolgers bij