Hoe is het Echt om Influencer te Zijn? Uitdagingen & Nadelen

In het huidige tijdperk van de sociale media zijn influencers een dubbeltje in een dozijn. Velen voelen zich dus aangetrokken tot het influencer leven, misschien vanwege de potentiële rijkdom die ermee gepaard kan gaan. Sommigen voelen zich aangetrokken tot het “high-profile” celebrity leven van top YouTubers, Instagrammers en TikTokers, terwijl anderen getuige zijn van de macht en invloed die zij uitoefenen.

Anderen zien het als een gemakkelijke uitweg uit de traditioneel vervelende klim naar de top van de bedrijfsladder. Het kan immers zo’n no-brainer lijken, waarbij veel content creators eruit zien alsof ze met een beetje hard werken hun beste leven leiden. Maar voordat je je kostbare tijd en energie investeert, maak je wijs door dit artikel te lezen. Misschien ontdek je dat de uitdagingen om een influencer te worden misschien niet helemaal iets voor jou zijn.

Wat is een influencer?

hoe-ouder-uitzien-foto-selfie-meisje

Een beïnvloeder is iemand die productief en actief is op sociale media en die een aanzienlijke aanhang heeft ontwikkeld. Ze bezitten de geloofwaardigheid om de gedachten en het gedrag van hun fanbase te beïnvloeden. Hierdoor kunnen ze samenwerken met merken om hun bekendheid te vergroten of hun producten of diensten te promoten. Een beïnvloeder kan een beroemdheid zijn of een autoriteit op zijn gebied. Ze kunnen elke content creator zijn, zoals een blogger of vlogger met een groot bereik en een relatie met hun volgers.

Kenmerken van een influencer

Is het moeilijk om een influencer te zijn? Als je je afvraagt of je hebt wat nodig is om er een te zijn, dan is het misschien een goed idee om de typische eigenschappen te leren die influencers hebben, waaronder de volgende:

1. Ze zijn creatief

Influencers moeten opvallen tussen de ziljoenen aspirant-creators die aan de top willen komen. Ze moeten dus out of the box denken en consequent unieke inhoud leveren die de aandacht van netizens trekt en ervoor zorgt dat ze interactie willen met of de influencer willen volgen.

2. Ze zijn betrouwbaar

Zonder geloofwaardigheid hebben influencers de kans van een sneeuwbal in de hel om te concurreren met andere spelers in de branche. Hun betrouwbaarheid zorgt ervoor dat hun volgers geloven wat ze zeggen en moedigt hen aan om de aanbevelingen van hun influencer te accepteren, of het nu gaat om een product, een levensstijl of een manier van denken.

3. Ze zijn bekwaam en gedisciplineerd

Een influencer zijn vereist geen diploma in data science. Maar ze moeten wel voldoende kennis hebben van het navigeren (of het inhuren van personen om dat te doen!) in de verschillende sociale media platforms en het maximaliseren van hun verschillende mogelijkheden bij het creëren van inhoud. Ze moeten ook verschillende harde vaardigheden aanscherpen (als ze die nog niet hebben), waaronder schrijven en het maken van foto’s van hoge kwaliteit.

4. Ze zijn sociaal

Een influencer zijn houdt in dat je je relatie met je volgers moet beheren. Dit houdt een niveau van authenticiteit in, regelmatig online interactie met hun volgers, het beantwoorden van vragen, of zelfs het beantwoorden van DM’s. Als je denkt dat dit doen een karwei zal zijn, ben je misschien niet geknipt voor het influencer leven.

5. Ze zijn gepassioneerd over uitmuntendheid

Een van de uitdagingen van het worden van een influencer is om op de hoogte te blijven van de heetste trends in de industrie om ervoor te zorgen dat hun inhoud relevant blijft voor hun publiek. Dit vergt onderzoek, strategie en planning, zelfs marketing. De influencer moet dus genoeg van zijn influencer droom houden om al het zweet en de tranen te investeren.

10 uitdagingen van een influencer zijn

Game Show Selfie GIF by ABC Network

Dus, is het de moeite waard om een social media influencer te zijn? Hieronder volgt een top tien van uitdagingen om een influencer te worden die je misschien twee keer, zelfs drie keer, doen nadenken over het zijn van een influencer. Als je denkt dat je geen van deze uitdagingen aankunt, is het mogelijk dat je niet geknipt bent voor deze baan.

1. Je kunt te maken krijgen met trollen of bashers

Als je een ui-huid hebt, is influencer zijn misschien niet het beste voor je psychologische en mentale gezondheid. Als publieke persoonlijkheid die hun levensverhalen deelt met elke Tom, Dick en Jane die inlogt op hun computer, zijn ze gemakkelijke doelwitten voor onbeleefde, verachtelijke individuen die er genoegen in scheppen anderen te bekritiseren. Zelfs je volgelingen kunnen zich tegen je keren als je iets zegt of doet dat hen niet bevalt.

2. Je kunt je privacy verliezen.

Een influencer zijn betekent dat je de status van publiek figuur hebt. Dit betekent dat mensen je kunnen herkennen waar je ook gaat, of het nu gaat om een afspraakje of het doen van je dagelijkse boodschappen. Natuurlijk zullen sommigen langs je heen kijken, maar sommigen zullen je benaderen en om een foto of handtekening vragen. Hoewel dit een spannend vooruitzicht kan zijn, kan dit je na verloop van tijd uitputten, vooral als je niet in de stemming bent om gezellig te zijn.

Tegelijkertijd kan je leven ook voer voor de geruchtenmolen worden, iets wat behoorlijk ongemakkelijk en deprimerend kan worden, vooral als je een onaangename ervaring doormaakt zoals een scheiding. Daarom waarschuwen sommige top influencers ervoor om je content niet te laten draaien om je persoonlijke leven.

3. Je kunt je populariteit sneller verliezen dan je die hebt gewonnen

Van acteurs wordt gezegd dat ze slechts zo goed zijn als hun laatste film. Men kan dit gezegde toepassen op influencers die snel hun relevantie onder hun fans kunnen verliezen als de volgende “het” internetpersoonlijkheid langskomt. Ze moeten er dus voor zorgen dat ze de relevantie van hun posts behouden en hun inhoud spannend en boeiend houden.

4. Je hebt veel geduld nodig

De meeste beïnvloeders zijn niet van de ene op de andere dag gekomen waar ze zijn. Het kost tijd om een aanzienlijke en trouwe aanhang op te bouwen. Sommige influencers hebben er zelfs vele jaren over gedaan om de status te bereiken waarbij een enkele post van hen gemakkelijk viraal kan gaan. Dus als een paar maanden voor jou het equivalent is van voor altijd, kijk je misschien in de verkeerde richting.

5. Je zult niet onmiddellijk verdienen

geld-verdienen-investeren

De typische influencer begint meestal onderaan (tenzij je een Kardashian bent). Op dit niveau kunnen kleine, onbekende merken interesse in je tonen. En als je een samenwerking met hen aangaat, verwacht dan dat je freebies en ex-deals ontvangt in plaats van geld. Het kan een tijdje duren voordat je je inspanningen ziet uitbetalen in daadwerkelijke geldelijke betalingen (en dan ook nog in substantiële). Houd dus in de tussentijd je dagbaan aan terwijl je werkt aan je influencer hustle.

6. Je kunt het niet zomaar doen

Velen denken dat je als influencer alleen een beetje creativiteit, zelfvertrouwen en charme nodig hebt. Hoewel die dingen handig zijn, zijn ze niets waard als ze niet gepaard gaan met voorbereiding, doorzettingsvermogen, strategisch denken en de bereidheid om hard te werken met heel je hart, geest en lichaam. Hoe kun je anders de menigte overtreffen die erop gebrand is de uitdagingen van het influencer worden te overwinnen en als winnaar uit de bus te komen?

7. Misschien wil je de druk niet

Als je uiteindelijk succesvol wordt, is een van de andere uitdagingen om een influencer te worden, om in het spel te blijven. Zo zul je de druk onder ogen moeten zien om voortdurend kwaliteitsinhoud te uploaden, soms meerdere keren per dag. Er is ook de uitdaging om je aantal volgers te onderhouden en te vergroten en meer inschrijvingen en likes na te jagen. Een influencer zijn kan gemakkelijk inhouden dat je op een gegeven moment een burn-out ervaart als je niet voor je geestelijke gezondheid zorgt.

8. Stalkers kunnen je vinden

Omdat je overal op sociale media bent, is het gemakkelijk voor je volgers om op de hoogte te zijn van je elke beweging. En dit zou goed moeten zijn, toch? Niet noodzakelijkerwijs. Je kunt ongewenste aandacht krijgen van ongewenste personen, zoals stalkers. Ze kunnen allerlei motieven hebben, van het toebrengen van seksueel misbruik of geweld tot het willen van een intieme relatie. Helaas maakt de digitale technologie stalking tegenwoordig tot een gemakkelijke sport.

9. Oplichters kunnen het op jou gemunt hebben

Net als stalkers kunnen oplichters gemakkelijk influencers vinden om zich online op te richten. Helaas, zelfs als jij niet ten prooi valt aan hun kwade plannen, kunnen mensen die je kent minder geluk hebben. Deze oplichters misleiden mensen zodat ze denken dat ze jou zijn en kunnen heel overtuigend overkomen. De gebruikelijke zwendel is om geld te lenen van je vrienden, familie of volgers, die dan een aardige cent verliezen. Andere influencers worden opgelicht via phishing-zwendel waarbij ze e-mails ontvangen die waarschuwen voor schending van auteursrechten of die profielverificatie aanbieden. Zodra ze de benodigde info hebben verkregen, kunnen de cybercriminelen de sociale media-accounts van de influencer hacken en kapen of losgeld vragen in ruil voor teruggave.

10. Je kunt eenzaamheid ervaren

Je moet niet vergeten dat een enorm deel van het leven van een influencer zich online afspeelt. En dit is geen vervanging voor fysieke menselijke interactie. Het kan dus een eenzaam leven zijn voor makers die voortdurend achter hun computer zitten om steeds nieuwere inhoud te produceren.

Kwaliteiten van een goede influencer

selfie-achtergrond-vrouw-betere-selfies

Als je niet geïntimideerd raakte door de hierboven genoemde uitdagingen om een influencer te worden, lees dan verder en ontdek of je hebt wat nodig is om een goede influencer te worden.

1. Ze zijn consequent

Een goede influencer houdt een regelmatig postschema aan om zichtbaar te blijven en de interesse van haar volgers te behouden. Hun inhoud is ook doelgericht. Bijvoorbeeld, een consistente influencer die berichten maakt over natuurlijk gezond leven zal niet willekeurig een foto plaatsen van vette schepen en suikerhoudende dranken.

2. Ze zijn innovatief

Ze zijn niet bang om iets nieuws te proberen als dat betere, interessantere, relevante inhoud betekent die hun volgers kunnen waarderen of waarvan ze kunnen leren.

3. Ze hebben kennis van zaken

Ze kennen de ins en outs van de industrie, dus zijn ze voortdurend op zoek naar trends en updates op het gebied van influencer marketing. Ze doen ook hun deel van het onderzoek om ervoor te zorgen dat hun feiten altijd kloppen.

4. Ze zijn interactief

Succesvolle influencers hebben een hoge mate van betrokkenheid bij hun volgers, gaan consequent met hen in interactie en komen meer te weten over hun behoeften en wensen. Dit helpt hen hun inhoud af te stemmen op de tevredenheid van hun volgers.

5. Ze zijn strategisch

Ze zijn van plan lang in het spel te blijven. Ze zijn dus waarschijnlijk meer geïnteresseerd in langdurige partnerschappen die hen meer waarde kunnen geven voor hun tijd en moeite dan eenmalige deals.

Veelgestelde vragen

abbi jacobson instagram GIF by Broad City

1. Wat zijn de nadelen van het zijn van een social media influencer?

Een van de nadelen van het zijn van een influencer is dat succes niet van de ene op de andere dag komt. Het kan zijn dat je aanzienlijke middelen moet investeren om er een te worden. Social media influencers zijn ook niet voor doetjes; je moet kritiek trotseren, zelfs onterecht. Een ander nadeel is dat het virtuele leven eenzaam kan zijn, dus je zult je geestelijke gezondheid moeten beschermen.

2. Waarom stoppen mensen als influencer?

Sommige mensen stoppen met hun droom om influencer te worden omdat ze rekeningen moeten betalen maar niet substantieel verdienen. Anderen ervaren cyberpesten, waardoor ze besluiten dat influencer zijn hun psychisch welzijn niet waard is. En nog steeds vergeten sommigen hun ambitie om influencer te worden omdat ze niet het geduld en het doorzettingsvermogen hebben om door te zetten.

3. Hoeveel kost het om een influencer te zijn?

Een influencer zijn brengt uitgaven aan hulpmiddelen met zich mee, zoals deze eenmalige investeringen:

  • Een smartphone (hoeft niet de sjiekste op de markt te zijn; €283-€471)
  • Een spiegelreflexcamera (als je van plan bent reclamecampagnes te doen; €377)
  • Vlogcamera (als je een YouTuber bent; €754 tot €5.655)
  • Studio-opstelling (ringlicht, statieven, etc.; Je kunt kiezen van gratis tot budget tot professioneel)

Maandelijkse investeringen omvatten:

  • Photoshop app (€20 als standalone app)
  • Influencer marketing tools (van €12 tot €7.540)

Je kunt er ook voor kiezen om de diensten van deze professionals in te huren, zodat je je kunt richten op het maken van content:

  • Fotograaf (hangt af van frequentie en aard van de shoot)
  • Video-editor (afhankelijk van de complexiteit van het project)
  • Grafisch ontwerper (afhankelijk van de complexiteit van het project)
  • Webontwikkelaar (€282/maand)
  • SEO (vanaf €93 per maand)

Zoals je ziet, is er niet één berekening om de kosten om influencer te worden vast te stellen. Het hangt af van welke hulpmiddelen je al hebt, je vaardigheden (misschien hoef je maar één of twee professionele diensten in te huren als je al vaardig bent op andere gebieden), en wat je nodig hebt en wilt doen. Het kan zo goedkoop zijn als gewoon investeren in tweedehands gadgets en het maximaliseren van vaardigheden die je al bezit, of zo kostbaar als het inhuren van een vrachtwagenlading professionals terwijl je je alleen richt op het maken van inhoud.

4. Wat zijn enkele voorbeelden van onethische influencer marketing?

Voorbeelden van onethische influencer marketing zijn de volgende:

  • Click baiting – Influencers maken overdreven titels die de werkelijke inhoud niet weergeven.
  • Non-disclosure – Influencers mogen negatieve zaken over de producten die ze onderschrijven niet bekendmaken (zoals bijwerkingen van supplementen, enz.).
  • Recensies geven zonder het product of de dienst daadwerkelijk te ervaren
  • Nepnieuws verspreiden
  • Immorele berichten die anderen schade kunnen berokkenen