Feest Geven op je Werk? Dit zijn de Do’s & Don’ts!

We weten allemaal dat feestjes op de werkplek heel verkeerd kunnen aflopen.

Martijn van de boekhouding wordt veel te dronken, Bart van de administratie begint het kopieerapparaat te gebruiken voor andere dingen dan papier en Patty krijgt een allergische aanval, omdat ze haar pinda-allergie even vergeten was.

Of het nu een zuipfestijn is of niet, er is veel ruimte voor fouten (om nog maar te zwijgen over mogelijke rechtszaken) wanneer de baas een feestje geeft. Maar er zijn dingen die je kunt doen om de kans te vergroten dat je een feest geeft waar je werknemers het volgend jaar nog over zullen hebben.

Kantoorfeest – Do’s

werk-feest-collega

  • Zorg voor zaalverhuur met comfortabele zitplaatsen. Zorg ervoor dat mensen voorafgaand aan het diner een plek hebben om even langs te gaan.
  • Geef ze een idee van wat ze moeten aantrekken. Mensen willen niet under- of overdressed voor de dag komen. #Ongemakkelijk
  • Laat het ze ruim van tevoren weten. Dit geldt vooral voor een vakantiefeest. Mensen hebben het druk rond Kerstmis en Nieuwjaar. Zes weken van tevoren heeft de voorkeur voor een vakantiefeest.
  • Overweeg een jaarlijks feest buiten de maand. Hoewel Kerstmis de verwachte tijd is voor je jaarlijkse feest, is het ook de drukste tijd van het jaar. Overweeg om je feest in maart of april te geven, wanneer de drukke agenda’s opklaren.
  • Besteed aandacht aan je menu. Zorg voor voldoende opties voor veganisten en mensen met glutengevoeligheden.
  • Zorg voor gratis taxi’s voor werknemers die misschien te veel drinken.
  • Zorg voor cadeautjes. Goodybags, prijzen voor volledige aanwezigheid op het werk, wat dan ook. Mensen willen spullen.
  • Informeer bij je werknemers. Willen ze dat er ook gezinnen bij zijn, of hebben ze liever dat het alleen voor volwassenen is?
  • Houd een eventueel gepland programma kort. Mensen zijn hier om lekker te eten en wat te drinken – ze willen niet echt naar jou luisteren.
  • Maak je programma leuk. Maak een korte video op de werkplek in de week voorafgaand aan het feest.

Tip: op zoek naar zaalverhuur Amsterdam? Kijk bij Valk Exclusief voor mooie zalen die goed te bereiken zijn met de auto!

Kantoorfeest – Don’ts

collega-werk-feest-drinken

  • Laat mensen zichzelf niet voorstellen. Saai. Zorg voor naamkaartjes. Maar ga niet van tafel naar tafel om mensen te laten vertellen wie ze zijn.
  • Het beste advies bij het plannen van feestjes is het volgende: denk terug aan de feestjes waar je het meest van genoten hebt. Meestal was er lekker eten, drinken en een goed gesprek. Denk er niet te veel over na.
  • Mensen weten hoe ze moeten feesten. Je bent er alleen om ze een duwtje in de rug te geven.
  • Maak er geen bestuursvergadering van. Vermijd werkpraat, of het nu vanaf het podium is of aan de tafels. Dit is een pauze van het werk. Als baas geef je het goede voorbeeld. Als jij over werk begint te praten, zullen je werknemers denken dat ze dat ook moeten doen.
  • Moedig mensen niet aan om te veel te drinken. Geef ze 1-2 gratis drankjes en zorg dan voor een cash bar.
  • Wees niet de enige beslisser. Verstuur maanden voor een feest enquêtes en vraag werknemers wat ze wel en niet leuk vinden aan bedrijfsfeesten. Voer enkele van hun suggesties uit.
  • Negeer je budget niet. Als je bedrijf net mensen ontslagen heeft, geef dan geen groot feest. Dat komt verkeerd over. Misschien genieten je werknemers wel al genoeg van een lekkere lunch op het werk of gewoon van een bonus.
  • Blijf niet de hele nacht. Jij bent de baas. Ze zullen meer plezier hebben zonder jou. Blijf het grootste deel van het feest, maar laat je werknemers zich vermaken terwijl jij weg bent.
  • Doe niet steeds hetzelfde. Misschien verzorgt je werkplek altijd een formeel, maar slecht bezocht diner in een hotel. Organiseer een themafeest of organiseer een lunch. Maak er een feestje van.
  • Doe niet te gek met geplande activiteiten. Je werknemers krijgen de hele week te horen wat ze moeten doen op het werk. Geef ze geen opdracht om een stom spel te spelen op hun feestje. Om nog maar te zwijgen over het feit dat de meeste vrouwen geen zin hebben om in jurken en op hoge hakken over de hindernisbaan te navigeren.